Największym problemem jest fakt, że często po prostu nie zauważamy naszych stóp i traktujemy je jako element naszego organizmu, który po prostu musi funkcjonować bez zarzutu. Nic bardziej mylnego.

Specjaliści z Kliniki Biomechaniki i Podologii OrtOsova i marka FootWave już dziś biją na alarm! – Zacznij dbać o swoje stopy przez cały rok tak, aby były zdrowe i zadbane, w końcu to one są fundamentem całego naszego ciała i odpowiadają za prawidłową postawę i funkcjonowanie organizmu.

Najwyższy czas zacząć traktować nasze ciało holistycznie i szukać przyczyn, a nie tylko leczyć objawy. Należy też odejść od diagnostyki punktowej i zacząć traktować nasz organizm jako zespół naczyń połączonych, w których jeden element zależy od drugiego. Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak wiele w naszym organizmie zależy od naszych stóp, ich właściwego ustawienia i funkcjonowania. Kolana, biodra, miednica, kręgosłup, obręcz barkowa, kark, czy staw skroniowo-żuchwowy, a nawet praca organów wewnętrznych... Często problem i ból pojawiające się w tych częściach organizmu, zaczyna się właśnie w naszych stopach!

Warto zatem wprowadzić do naszej codziennej rutyny pewne czynności, które z czasem stając się nawykami, pozwolą nam bez problemu dbać o nasze stopy. Warto też zwrócić uwagę na pewne niezdrowe przyzwyczajenia, których wyeliminowanie pozwoli z kolei usunąć negatywne czynniki wpływające na kondycję naszych stóp.

Oto dwie proste i krótkie listy nawyków (6 na NIE / 6 na TAK), które bez większego wysiłku pozwolą nam utrzymać zadbane i zdrowe stopy przez cały rok.

SZKODLIWE NAWYKI – WYELIMINUJ JE!

  • Zakładanie nogi na nogę podczas siadania. Choć przyzwyczajenie to może należy do eleganckiego sposobu siadania, to jednak w dłuższym okresie czasu przyczynia się do zaburzenia krążenia w kończynach dolnych powodując na przykład obrzęki i niekorzystnie wpływa również na ukrwienie stóp.
  • Utrzymanie jednej pozycji ciała przez cały dzień (stanie, siedzenie). Choć wielokrotnie warunki pracy od nas tego wymagają musimy pamiętać, że w chwili przerwy kilka przysiadów, rozciągnięć, skłonów może mieć zbawienny wpływ i złagodzić fatalne efekty wielogodzinnego stania bądź siedzenia w jednej pozycji.
  • Codzienne noszenie wysokich obcasów.
  • Pamiętajmy, że modnie, nie oznacza często wygodnie. Wysokie obcasy to niestety dyskomfort stóp i kręgosłupa, zmęczone i obrzmiałe nogi oraz nadwyrężone kolana. Jeśli nie możemy bądź nie chcemy zrezygnowac z wysokich obcasów, pamiętajmy zmieniać je na wygodne i komfortowe obuwie tak często i tak szybko jak jest to tylko możliwe. Więcej szczegółów na temat negatywnego wpływu wysokich obcasów znajdziesz tutaj link do artykułu Wysokie obcasy.
  • Brak ruchu i zła dieta. Zero aktywności fizycznej jest generalnie fatalne w skutkach dla naszego zdrowia, w tym również dla funkcjonowania stóp. Pamiętajmy wybierać właściwe i odpowiednie dla siebie formy ruchu dla zadbania o kondycję, sylwetkę, postawę ciała i wzmocnienia organizmu. Od tańca, ćwiczeń aerobowych, poprzez jogę, pilates, bieganie aż po nordic walking. Wszystkie te formy ruchu pobudzają krążenie oraz wzmacniają i rozciągają mięśnie.
  • Wysokie temperatury. Szczególnie trudno nam o tym pisać jeśli pomyślimy o zimnych jesiennych czy zimowych wieczorach i kojącej gorącej kąpieli... Ale prawda jest taka, że naczynia krwionośne nie lubią wysokich temperatur. Więc jeśli możemy gorącą kąpiel zastąpić orzeźwiającym chłodnym prysznicem to z pewnością doda to lekkości naszym stopom i nogom.
  • Obcisłe ubrania i obuwie. Moda czy pora roku skłaniają nas często do zakładania obcisłych ubrań czy też wielu warstw lub syntetycznych skarpet czy rajstop, które zwiąkszają pocenie i marznięcie. Przyczynia się to do spowolnienia krążenia co często jest przyczyną tzw. „uczucia ciężkich nóg”, co wiadomo nie jest ani przyjemne ani zdrowe. Również jesienne czy zimowe obuwie, szczególnie to z wąskimi czubkami czy obcisłymi cholewkami powoduje, że krew nie krąży prawidłowo, a tym samym spada odporność stóp na niską temperaturę. Jeśli dołożymy do tego przemoczenie obuwia, to nasze stopy stawiamy w bardzo niekomfortowej sytuacji.

Również może Cię zainteresować

Aktualności 2020-12-03
Podziel się

Wkładka pełna czy 3/4?

Najważniejsza odpowiedź na wstępie: pod względem medycznym nie ma różnic w efektywności i skuteczności ich działania. Zarówno wkładka pełnej długości, jak i jej krótsza wersja 3/4 będą działały tak samo.

Czytaj dalej
Aktualności 2020-11-25
Podziel się

PODUSZKA SENSORYCZNA DO ĆWICZEŃ FITNESS

Poduszka sensoryczna zwana również sensomotoryczną, beretem, Togu czy dyskiem sensorycznym jest prostym lecz wielofunkcyjnym produktem medycznym, która dzięki swojej budowie (kolce, regulacja ciśnienia) spełnia wiele założeń medycznych potrzebnych przy ćwiczeniach.

Czytaj dalej
Aktualności 2020-10-08
Podziel się

DOBRE PRAKTYKI U NASZYCH POCIECH

Moment niezwykle dynamicznego rozwoju dziecka to jego pierwszy rok życia, podczas którego aż 4 krotnie zwiększa ono masę ciała i o ponad połowę swoją wysokość. Niezwykle ważna jest jednak obserwacja i kontrola zachowań dziecka przez wszystkie lata jego rozwoju gdyż zagwarantuje to wczesne wykrycie jakichkolwiek zaburzeń i wdrożenie odpowiedniego leczenia, które w konsekwencji zagwarantuje dziecku właściwy rozwój.

Czytaj dalej
Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień
Do góry